Oyun dünyasındaki en iyi işlerden birisi olan Gow'un kamera açısını mı kötülüyoruz cidden? :/ İnsanlar oyundan koparmamak için salak saçma ara sahne koymak yerine mis gibi one-shot çekim oyun yapmışlar, film izletmek yerine her an oyundan kopamdan ynuyorsun, immerson zirvede. Tepe kamerası gibi sığ kamera yerine mis gibi omuz kamerası var. Baltayla birlikte combat çok çeşitleniyor.
Eski oyunda oynanış kısmında da tanrılar çok güçlü gözükmüyordu ki, ara sahneler yüzünden güçlü gözüküyorlardı. Poseidon, Helios falan gayet güçsüzlerdi, keza Hermes de öyle. Kamera açısıyla da bunun ilgisi yok. Lore'daki güçleriyle, oyundaki gösterdikleri güçlere bakacak isek birçok oyunu eleştirmemiz gerek. Tes serisi gibi, Souls serisi gibi... Çünkü oynanışta Lore'deki gibi güçlü gösteremiyorsun bu karakterleri, anca ara sahne koyman gerek onda da oyun oynamanın anlamı yok, animasyon çeksinler izleyelim o zaman. Oyunun özünü değiştirmelerinden çok pek oyunun özünden anlamıyoruz sanki. :/
Kameranın kazandırdığı şeyler güzel. Ama kaybettirdiği şeyleri düşündüğünde keşke yapmasaydılar dedirtiyor.
Küçük şeylerden başlarsam:
Bi ara sahneye geçmek için sürekli bi taş kaldırıyoruz ya da bi ağır kapı açıyoruz. Ordan başlıyor ara sahne.
Hep kratos’un dibinde kamera. Bu yüzden Gow’u meşhur yapan büyük çaplı dövüşler, yaratıklar, ara sahneleri koyamıyorsun. Attığım titan vs tanrılar savaşı, ares’in sahneleri gibi bu kamerayla yapamayacağın tarzda çok sahneler vardı seride. Asla geçmişten veya ana karakterin bulunmadığı bi yerden ara sahne de gösteremezsin.Ya da en basitinden cronos’un ölüm sahnesini bile yapamazsın.
-Yapımcıların kendi ağzıyla söyledikleri şeyler var. Kratos’un baldur’a ilk yumruğunda adamı 100 metre uçurmak istemişler. Bu kamerayla 10 saat yanına gitmek saçma olacak diye çıkarmışlar mesela.
Eski kratos’un bazı büyük boss dövüşlerine yaptığı bitirici sahnelere bak. Yaratığın etrafında dönüyor, etrafta zincirleriyle sürekli geziyor. Kameranın çok uzaklaşması lazım böyle sahneler için.
___________
Hadi bu ara sahne meselesi neyse. Tırmanmak, sürünmek, duvar kenarından tutunarak gitmek gibi şeyler çok yorucu. Ama kamerayla sürekli takip edebilmek için böyle ağır şeyler kullanmaları gerekir. Savaş tanrısı adam 4 metreye zincirle çıkıyor.
Bu kamerayla eskisi gibi uçup kaçma güçlerini kullanamazsın. Kanatlar, hermes botları, çidt zıplama gibi şeylerin birleşimiyle gezmek çok daha farklı. Eski gow’u örnek göstermek de şart değil bu konuda.
_________
En önemlisi de zaten kombat. Eskisi gibi çok uzakta sabit bi kamera olsun diyen de yok ki. Yaklaşabilir ama bu oyunda aşırı yakın. Doğurduğu sıkıntılardan aklıma geleni yazayım:
En basidi etrafı görememek. Yerden element dalgası, üstten bombalar geliyor. Düşmanın bacakları alevliyse 10 metreyi 1 saniyede kapatıp sana vurabiliyor. Bazıları yere vurup arenayı etkiliyor. Bi de oyunun kalitesizliği var düşmanlara sana doğru kayma özelliği vermişler. Yani adım falan atmıyor. Saldırırken sen dibinde değilsen oyun düşmanı sana doğru kaydırıyor. Ayrıca oyunda durduk yere yerden düşman doğuyor. Kimse yok sandığın tarafta bişey doğup sana ateş atabiliyor.
Böyle bi oyunda tüm dövüş alanını kontrol edebilmek zorundasın. Her şeyi takip edebilmek mümkün değil bu kamerayla. Kameraya girmeden sana balyozla vurabilen düşman var yahu.
______
Mecburen düşman sayısını az tutuyorlar. Kendileri de biliyor çünkü gow 3’ün tutorial’ındaki kadar bile düşman versen bu kombat onu kaldıramaz. Ciddi söylüyorum oyun açılır açılmaz karşına çıkan grup Ragnarok’un son savaşında bile çıkmıyor karşına.
Gow 3’te 6 cyclops’la dövüştüğümüz arena hatırlıyorum. Hiç “lan bu ne” dediğimi hatırlamıyorum çatır çatır kestim hepsini. Ragnarok veya 2018’de 2 troll’le dövüşemezsin. Runic saldırını kullanıp birini hemen silersin diğeriyle 1 vs 1 dövüşürsün anca. Ya da aşırı dikkatli ve sıkıcı oynarsın.
________
Bu düşman sayısı sıkıntısı yüzünden draugr’lara hayvan gibi can veriyorlar. Normalde hack’n slash tarzı oyunlarda düşman canı bol olur kombo yap diye. Souls tarzı oyunlarda ise canları az olur hemen dövüşü bitir diye. Yeni gow ne olmak istediğine karar verememiş.
eski gow oyunundaki denge şuydu:
karşına draugr gibi bişey çıkınca dövüşmene bile gerek yok. Direk yakalama tuşuyla tutup öldürebiliyorsun. Veya kalkan gibi onu tutup koşarak etrafı yıkabilirsin ve uzağa fırlatabilirsin. Okçu varsa bi güçlü ok attığında hemen ölüyordu.
Zırhlı askerlere hasar vermek lazımdı. Bloklamaları da vardı ağır vurup kırıyorduk. Ama ağır darbeler yine yerden yere vurup hemen öldürüyüordu.
güçlü saldırılar ya grupları yıkmak için ya da büyük düşmanları hemen öldürmek için vardı. Bi minatour’u bile ağır darbelerle uçurabilirsin, havada yakalayıp ciddi hasar verebilirsin. Omuz atıp sarsabilirsin. Bu yüzden zorlanman için minatour’ların da bulunduğu baya geniş bi kalabalık gerekiyor. Bi mino gelse top gibi oynarsın.
Yeni gow’da kameradan dolayı düşman sayısı sıkıntısı var. Bu yüzden en basit düşmanları bile ciddi tehdit yapmışlar. Draugr’u tehdit yapınca dolayısıyla onu hemen ezecek ağır saldırın bulunmuyor. Dondurup etrafa itme, bacağa vurup düşürme, ağır darbeyle havalandırma gibi şeyler bunlara işliyor. Ama bi tık üstü olan şişko draugr’a geçtiğinde her şeyi kaybediyorsun.
Burda tıkanıyor kombat. Normalde o üstüne bindiğin yaratığı yerden yere vurabilen, küçük yaratıkları grup halindeyken bile yokeden bi karaktere sahip olmamız lazımdı. Şuanki kameradan dolayı insan boyutundan büyük olan herşeye mini-boss olarak davranmamız gerekiyor.
Ayarsız runic saldırısıyla kalabalığı halledersin. Sonra 100 saniye beklersin. Yeni kombatla karşına düzgün bi düşman grubu koyarsan olacak olan bu.
Kısacası bi savaş tanrısıyla iskelet öldürmek 5-10 darbe alıyorsa bunun sebebi kamera.
bu çok gıcık anlar doğurabiliyor. Uzaktan sana alev atan şeye dönüyorsun, balta atıyorsun %20 canı iniyor. Sonra dönüp dibindekilerle dövüşüp bi yandan açık bekliyorsun. Açık bulunca tekrar dönüp uzaktakine balta atıyorsun. Gow3’te bu senaryo olduğunda zaten açık bekleyip dönmeme gerek yok kamera sayesinde. Bi alevli oku güçlendirip o tarafa atsam yan yana 3 okçu birden ölüyordu. Böyle düşmanlar kombatı bozmuyordu.
Can sorununu zorlukla çözmeye kalksan oyun sıkıcılaşıyor. Karşına çer çöp çıktığı için zor olmaları lazım ki zevk alasın. Ama yeri gelince bu sistem sinir bozuyor işte.
_____
Bu kamerada ayarsız olur diye bıçakların mesafesini kıstı adamlar kendileri bile söyledi bunu. Bıçağı sallarken kratos bi de yürüyor. 2-3 vuruştan sonra zaten düşmana takılıyorsun daha fazla yürüyemiyorsun. Mesafe avantajı diye bişey kalmamış. Yine bu kamerada ayarsız olur diye bu oyunda “runic attack” denen saldırılarda öyle süre limiti var. Eskiden fırsat buldukça kullanabildiğimiz şeylerdi. Mesele orduya karşı öyle ağır bi saldırıyı kullanacak fırsatı bulmaktı.
_______
Dmc 5’ten 1 tık daha yakında olsa kurtarırdı. Şuanki kamerayla güç fantasizine dayalı düzgün aksiyon oyunu yapamazsın. Gow’u efektler, vuruş hissiyatı, animasyonlar kurtarıyor.