Korsanfan.Com - One Piece Türkiye
Korsanfan.Com - One Piece Türkiye
Neler yeni

One Piece "Trope" Sözlüğü

BOKE VE TSUKKOMİ RUTİNİ





Özet: Zeki ve aptal komedisi.

Bizim orta oyununda Hacivat zeki, Karagöz aptal olandır. Karagöz her şeyi yanlış anlar, Hacivat onu devamlı düzeltir. Diyaloğun sonunda da Karagöz sinirlenip Hacivata bir tane yapıştırır. Bu devamlı tekrarlanan bir rutindir.

Japon tiyatrosunda bu (zeki ve aptal) rutinine Manzai adı verilir ve aptal olana Boke, zeki olana Tsukkomi denir. Ancak bizimkindekinin tersine tokadı patlatan taraf zeki olandır. Utangaç bir gülümsemeyle, sakince kafasına bir şaplak atar genelde.

Muhtemelen kastettiğim şeyi anlamışsınızdır. Animelerde de bu rutini bolca görmekteyiz. Şaplağın şiddeti duruma göre değişebilir.


One Piece’te bunun örmeklerini her yerde görebilirsiniz. Bütün örnekleri saymaya gerek yok sanıyorum.

Yine de bir örnek vermek gerekirse. Strong World filminde Shiki ve Dr. İndigo sahnelerinin neredeyse tamamında bu rutini görebilirsiniz.

Aşağıdaki videoda 1:05’te.

 
Son düzenleme:
BÜYÜK KÖTÜ


Bir hikayedeki tüm kötü olayların sebebi olan şeye Büyük Kötü denir. Büyük Kötü bir kişi olmak zorunda değildir. Her an dünyaya yaklaşan bir kuyruklu yıldız da olabilir. Yani bir hikayedeki en büyük kötü adam ya da en güçlü kötü adam illa Büyük Kötü demek değildir.

Mesela One Piece hikayesi sadece Skypeia’dan ibaret olsaydı Büyük Kötü kesinlikle Enel olurdu. Ancak hikayenin tümüne baktığımızda Enel Büyük Kötü değildir. Daha çok, duruma göre, Ark Kötüsü, Kötü Patron, Satranç Ustası, Yenilmez Kötü vs. gibi troplara girer. Ancak yukarıda dediğim gibi, Skypeia özelinde düşünürsek Enel Büyük Kötüdür. Çünkü hikayedeki tüm kötülüklerin kaynağı ve doğrudan müsebbibidir.


One Piece’te Büyük Kötü’nün kim veya ne olduğu hala devam eden bir tartışmadır. Çünkü Büyük Kötü’ye birden fazla aday vardır. Şu an için şu üç isimden biri gibi görünüyor. Luffy’nin (kahramanın) Şeytani Muadili (bu da bir trop) olan Karasakal, Dünya Hükümetinin Gölge Diktatörü (bu da bir trop) olan Imu ve Kadimleri bile iplemeyen, denizcilerin Yırtıcı Generali (bu da bir trop) Akainu.



BÜYÜK İYİ


Büyük İyi, Büyük Kötü’ye karşı olan bir hareketin rütbe, işlev veya bilgelik açısından en değerli üyesi, o grubun temel taşı olan kişi veya şeydir. Büyük İyi genellikle kahramanın kendisi olarak ortaya çıksa da ana kahraman olmak zorunda değildir. Büyük İyi eğer ana kahraman değilse, ana kahramanı, Büyük Kötüyü yenmek için ihtiyaç duydukları silah haline getirecek akıl hocası olabilir.

En genel haliyle Büyük İyi tropu, Büyük Kötünün karşısında olan büyük bir grubun liderini işaret eder.

Mesela Berserk’teki İskelet Şovalye tam bir Büyük İyidir. Black Clover’daki Büyücü Kral ölmeden önce tam bir Büyük İyiydi. MHA’daki All Might güçlerini kaybetmeden önce tam bir Büyük İyiydi.


One Piece’te tam bir Büyük İyi var mıdır? Aslında bu da tartışmalı. Rayleigh büyük oranda bu trop’a girebilecek bir aday ancak Luffy’yi eğitmek dışında çok fazla etliye sütlüye karışmadığı için Emekli Badass tropuna daha yakın duruyor. Ölmeseydi belki Beyazsakal, her ne kadar bir tür İyiler İttifakı kurmuş olmasa da Dünya Hükümetine karşı en büyük tehdit olduğundan bu tropa aday olabilirdi.

Beyazsakal öldü, Rayleigh emekli oldu. Şu anda büyük oranda, Büyük İyi olma potansiyelini birlikte paylaşan iki isim daha var. Birincisi doğrudan Dünya Hükümetini, Dünya Soylularını ve onların yozlaşmış hayat tarzlarını yıkmayı hedefleyen Devrim Ordusunun lideri Dragon; diğeri de Marineford’da ve ondan sonra yaşanan kaosta kötü niyetli imparatorların (özellikle Teach) entrikalarını yumuşatmaya ve daha fazla etki kazanmalarını önlemeye çalışan Shanks.

Büyük Finalde (bu da bir trop), her ne kadar hiç böyle bir ittifak peşinde olmasa da, farkında olmadan arkasında kocaman bir ordu toplamaya devam eden Luffy Büyük İyi olacak gibi görünüyor.
One Piece'den örnek ararken dahi farklı tropelara değinmişsin ve bunları da Türkçeleştirmeye çalışmışsın. Çok özenli dolduruyorsun başlığı, eline sağlık.
 
AYRAÇ




Özet: Bir hikayenin başı ile sonunun birbirine bağlanmasına denir.

Genellikle bir hikaye boyunca işlerin nasıl değiştiğini veya nasıl değişmediğini göstermek için baş ve son sahneleri eşleştirilerek kullanılır. Karakterlerin gelişimlerini (Başta nasıldı sonda nasıl) göstermenin güzel bir yoludur.

Tekrar Başlıyoruz!, Buraya Nasıl Geldik, Her Şeyin Başladığı Yer gibi troplarla karşılaştırılabilir. Ve Macera Devam Eder tropuyla bitirilen sonlarda da kullanılır.

Bu tropun karakterlere uyarlanmış hali, bir başka karakterin özelliklerini büyük ölçüde yansıtan, diğer bir değişle onun aynası olan Ayna Karakter tropudur.


Yapıtlardan Alıntılar:

"Bir Rodrigo İspanya'yı kaybetti, ama başka bir Rodrigo onu kurtaracak." — Rodrigo Díaz de Vivar, diğer adıyla El Cid
"Dimitri'yi öldürdüm, bitti. O, Liberty City'ye geldiğim tekne olan Platypus'taydı. Demek ki başladığı yerde bitiyor." — Niko Bellic , Grand Theft Auto IV , Revenge’in sonu
" Şey, Ben Demir Adam'ım. " — Tony Stark , Demir Adam

"Ve ben de.. Demir Adamım ! " - Tony Stark , Yenilmezler: Oyunsonu
Ancak, herhangi bir film senaristinin takdir edeceği gibi, iyi bir temel kural da, hikayeyi açan ve kapatan iki sahneyi birbirleri için "ayraç" yapmak gibi görünüyor: simetrik ve uyumlu bir şekilde. - Graham Nelson , " Macera Sanatı "

One Piece’ten Örnekler:

Korsanlar Kralı, doğduğu şehir olan Loguetown’da ölmüştür. Bu yüzden Loguetown’a başlangıcın ve sonun şehri denir.

Skypeia arkı gökten düşen bir gemi ve gökyüzünde beliren dev figürlerle başlar ve aynı şekilde gökyüzünde Luffy’nin dev figürünün belirmesi ve Going Merry’nin gökten düşmesiyle biter.
 
Son düzenleme:
TUĞLA ŞAKASI



Özet: Hikayenin bir noktasında kurulup sonra unutulan bir şakanın, başka bir zamanda geri dönmesi.

Bu tropa verilen Tuğla Şakası ismi eski bir şakadan/fıkradan geliyor.

Bir meddah seyircilere şöyle bir fıkra anlatır.

“Bir zamanlar kendine bir ev inşa etmek isteyen bir adam varmış. Eksantrik olsun diye adam evi sadece 99 tuğla kullanarak yapmak istemiş. Hırdavatçıya gitmiş ve 99 tuğla istemiş. Hırdavatçı “Üzgünüm 100 tuğladan aşağı satmıyoruz.” demiş. Adam ısrar etmiş ancak hırdavatçı olmaz deyince mecburen 100 tuğla alıp çıkmış. Adam arsasına dönmüş, evini yapmaya başlamış ve 99 tuğla kullanarak evini inşa etmiş. Evi bitirdikten sonra kalan bir tuğlayı eline almış ve havaya fırlatmış.”

Bu fıkrada komik olan ne? Hiçbir şey. Bir fıkrayı ya da şakayı komik yapan bir punchline noktası olur. Belki olayın en önemli anı veya anlatının son sözü vs. gibi. Ancak bu fıkrada böyle bir nokta yok. Dolayısıyla seyirciler gülmezler.

Meddah, yeni bir fıkra anlatmaya başlar. Fıkranın bir yerinde birden adamın kafasına bir tuğla düşer. Seyirciler kahkahayı koparır.


One Piece'ten Örnekler:

  • Sanji’nin ilk aranıyor posterinde fotoğraf yerine tamamen gerçek dışı bir surat çizimi yer alır. Sanji sinirlenir herkes gülüp geçer. Çok uzun bir süre sonra posterdeki suratın aynısına sahip Duval isimli bir karakter ortaya çıkar.
  • Water Seven’dan önce Luffy bir sonraki tayfa üyesinin nasıl görünmesi gerektiğine dair kaba bir çizim yapar. Franky katıldıktan sonra çizimin belli belirsiz bir şekilde Franky’ye benzediği ortaya çıkar.
  • Bitirilmemiş bir versiyonu: Zoro’nun hala Namiye borcu var. (Loguetown’da yeni katana için almıştı.)
  • Tamamen şaka olmayan ancak etkisiyle komik hale gelen bir versiyonu: Luffy bir bölümde Wapol’un üzerine doğru atılır ve “Gomu Gomu no Bul-” der. Ardından üç bölümlük bir flasback girer. Flashback bittikten sonraki ilk sahnede Luffy “-letto!” diyerek Wapol’a vurur.
 
Son düzenleme:
KURTARMA ARKI

Özet: Bir kişiyi kurtarma operasyonuna odaklanan ark türü.

Savaş Arkları (trop) ve Turnuva Arklarından (trop) sonra şonenlerin en popüler ark türü Kurtarma Arklarıdır. Kahramanın yakın arkadaşlarından biri güçlü bir kişi/kurum vs. tarafından kaçırılır veya tutsak edilir. Kahraman da kalan yoldaşlarını toplayıp onu kurtarmaya giderler.

Kurtarılan kişi genellikle kadındır ve bazen kahramanla aralarındaki ilişki aşk ilişkisidir. Tabii bu her zaman böyle olmaz. Bu senaryoların bazılarında kurtarılacak kişi kurtarılmak istemez (ya da kurtarılmayı hak etmediğini düşünür).


One Piece’ten Örnekler:
  • Serinin ilk kurtarma arkı Arlong Park. Esir: Nami
  • Enies Lobby. Esir: Robin
  • Marineford. Esir: Ace (Marineford aynı zamanda Savaş Arkı)
  • Tümkek Arkı. Esir: Sanji
 
Son düzenleme:
TUĞLA ŞAKASI



Tanım: Hikayenin bir noktasında kurulup sonra unutulan bir şakanın, başka bir zamanda geri dönmesi.

Bu tropa verilen Tuğla Şakası ismi eski bir şakadan/fıkradan geliyor.

Bir meddah seyircilere şöyle bir fıkra anlatır.

“Bir zamanlar kendine bir ev inşa etmek isteyen bir adam varmış. Eksantrik olsun diye adam evi sadece 99 tuğla kullanarak yapmak istemiş. Hırdavatçıya gitmiş ve 99 tuğla istemiş. Hırdavatçı “Üzgünüm 100 tuğladan aşağı satmıyoruz.” demiş. Adam ısrar etmiş ancak hırdavatçı olmaz deyince mecburen 100 tuğla alıp çıkmış. Adam arsasına dönmüş, evini yapmaya başlamış ve 99 tuğla kullanarak evini inşa etmiş. Evi bitirdikten sonra kalan bir tuğlayı eline almış ve havaya fırlatmış.”

Bu fıkrada komik olan ne? Hiçbir şey. Bir fıkrayı ya da şakayı komik yapan bir punchline noktası olur. Belki olayın en önemli anı veya anlatının son sözü vs. gibi. Ancak bu fıkrada böyle bir nokta yok. Dolayısıyla seyirciler gülmezler.

Meddah, yeni bir fıkra anlatmaya başlar. Fıkranın bir yerinde birden adamın kafasına bir tuğla düşer. Seyirciler kahkahayı koparır.


One Piece'ten Örnekler:

  • Sanji’nin ilk aranıyor posterinde fotoğraf yerine tamamen gerçek dışı bir surat çizimi yer alır. Sanji sinirlenir herkes gülüp geçer. Çok uzun bir süre sonra posterdeki suratın aynısına sahip Duval isimli bir karakter ortaya çıkar.
  • Water Seven’dan önce Luffy bir sonraki tayfa üyesinin nasıl görünmesi gerektiğine dair kaba bir çizim yapar. Franky katıldıktan sonra çizimin belli belirsiz bir şekilde Franky’ye benzediği ortaya çıkar.
  • Bitirilmemiş bir versiyonu: Zoro’nun hala Namiye borcu var. (Loguetown’da yeni katana için almıştı.)
  • Tamamen şaka olmayan ancak etkisiyle komik hale gelen bir versiyonu: Luffy bir bölümde Wapol’un üzerine doğru atılır ve “Gomu Gomu no Bul-” der. Ardından üç bölümlük bir flasback girer. Flashback bittikten sonraki ilk sahnede Luffy “-letto!” diyerek Wapol’a vurur.

En bayıldığım trop ya da klişe bu sanırım. One piece teki en komik olay hala daha Duval mevzusudur bence. Oda bunun üstüne çıkabilmiş bi komediyi hala daha yazamadı.


Yahshsbsbbsbsbsb aklıma geldikçe gülüyorum ben buna 8 senedir.
 
MADDE-22 DİLEMMASI




Özet: A işini yapabilmek için B işini yapmanız gerekir ancak B işini yapabilmek için de A işini yapmanız gerekir.

Açmanız gereken iki sandık var. Sandık 1’in anahtarı sandık 2’de, sandık 2’nin anahtarı da sandık 1’de. Ne olacak?

Madde-22 dilemması, bir karakterin başlayacak hiçbir noktası olmadığı için çözemediği veya içinden çıkamadığı bir durumdur. Atılması gereken her adım, bir önceki adımı tamamlamış olmaya dayanır ancak ilk adıma başlamak için son adımın tamamlanması gerekir.

Çoğu zaman çözüm üçüncü bir yol ile halledilir.


One Piece’ten örnek:

Vander Decken, gizli gücünden faydalanmak için prenses Şirahoşiyle evlenmek ister ancak Şirahoşi o sırada 6 yaşındadır. Bir adamı ona kraliyette bulunan bir ulusal hazineden bahseder. Tüketildiğinde insanı yaşlandıran bir ilaçtır ve Şirahoşi’yi yaşlandırmak için kullanılabilir. Ancak ilaç kraliyet tarafından sıkı bir şekilde korunduğu için onu elde etmenin tek yasal yolu kraliyetten olmaktır (bu durumda prensesle evlenmek). Yani prensesle evlenebilmek için onu ilaçla yaşlandırmak, ilaca sahip olmak için de prensesle evlenmek gerekir. Sonunda Decken, Şirahoşinin doğal yollardan yaşlanmasını bekler.
 
KERBEROS RETCONU

Özet: Komedi unsuru olan bir şeyin drama unsuruna dönüşmesi.

Hikayenizin ilk bölümlerindeki bazı espriler, sonraki bölümlerin ciddi tonlarına artık uymayabilir. Bunun için komediden dramediye bir ton kaydırma yapabilirsiniz. İşte bunun sonuçlarından biri Kerberos Retconudur.

Kerberos Retconu, hikayenizin başlarındaki komik unsurları, hikayenin kalanıyla daha tutarlı hale getirebileceğiniz, onları rasyonalize edebileceğiniz, onlara evren-içi bir açıklama veya yorum getirebileceğiniz güzel bir yoldur. Genellikle de onlara trajik veya kara-komik bir yapı kazandırılarak halledilir.


One Piece’ten Örnekler:

  • Water Seven arkında Kokoro nine devamlı içki içen, bu yüzden sarhoş gezen, sarhoş olduğu için de devamlı rahat, umarsız, gülüşken birisi olarak tanıtılır. Ancak daha sonra onun, Tom-san’ın idama götürüldüğü güne kadar hiç içki içmediğini öğreniyorsunuz. O günden sonra hiç durmadan içiyor.
  • Balıkadam arkının başlarında tanıtılan prenslerden Ryuboşi ve Mamboşi, devamlı şarkı söyleyip dans edip şaşkın şavalak davranışlarda bulunurlar. Daha sonradan bu hareketlerin, daha küçücükken gözünün önünde annesi öldürülen Şirahoşi’yi neşelendirmek için yaptıklarını öğreniyorsunuz.
  • Baby 5’in kendisine ihtiyacı olanlara paspaslık derecesindeki aşırı yardımsever halleri başlarda baya komikti. Daha sonra geçmişinde ailesi tarafından işe yaramaz olduğu gerekçesiyle terk edildiğini öğreniyoruz.
  • Bebek gibi giyinip etrafındaki tüm kadınları reddeden Senor Pink’in başlangıçtaki halleri de bildiğin komedi unsuruyken, sonradan öğreniyoruz ki, bu adam o elbiseleri cennetteki merhum karısının komik bulacağını umduğu için, bir kaza sonucu komaya girdiğinde onu gülümseten tek şey olduğu için, kalbi sadece ona ait olduğu için ve bebekken ölen oğlu için giydiğini öğreniyoruz. O kadar da komik değilmiş yani.
 
DİNAMİK KARAKTER

Özet: Hikaye ilerledikçe değişen, büyüyen ve daha fazla katmana sahip olan karakter.


Bu trop, “Karakter Gelişimi” tropunun alt troplarından biridir. Karakter Gelişimi, bir karakterin anlatı boyunca kişilik olarak gelişmesi, farklılaşması olarak özetlenebilir. İşte bu karakterlere Dinamik Karakter adı verilir.

İnsanların değişebilmesi hayatın gerçeklerinden biridir. Bununla birlikte, değişim kademeli de olabilir travmatik bir deneyim sonucu ani de olabilir. Bunun yanında insanlar hayatları boyunca olmasa da büyük ölçüde karakterlerinin özünü sağlam tutabilirler. İşte bu hayati gerçekleri karakterler de yansıtır.

Bir karakter, hikayeyi başladığı zamandakinden farklı bir bakış açısıyla ve/veya kişilikle bitirdiğinde işte o bir dinamik karakterdir.

Dikkat ediniz ki, her karakter değişmek zorunda değildir. Değişmemesi kötü de değildir. Başladığı gibi bitiren karakterler de vardır. Bu karakterlere Dinamik Karakter tropunun zıttı olarak Statik Karakter denir.

Unutulmaması gereken bir nokta da Karakter Gelişimi fiziki bir gelişimi değil kişilikteki bir gelişimi işaret eder. Yani bir karaktere dinamik diyebilmemiz için bakış açısındaki ve/veya kişiliğindeki değişime bakmalıyız.



Hafızam beni yanıltmıyorsa, One Piece karakterlerinin neredeyse hepsi büyük oranda Statik Karakterlerdir. Örneğin Luffy’nin, Doflamingo’nun, Karasakal’ın veya Shanks’ın kişiliği ve bakış açısı başta neyse şu anda da aynı haldedir.

Dinamik Karaktere örnek olarak da Coby’yi verebiliriz. Kabaca ifade edersek, korkak ve pısırıktan cesur ve atılgana doğru bir gelişim sergiler.
 

Bu Konuya Bakmış Kullanıcılar (Üye: 0, Ziyaretçi: 1)

Korsanfan.com Her Hakkı Saklıdır. 2008-2023.
Tasarım Korsanfan V.6.0
Yukarı Çık