Oda şunları kullanıyor gibi geldi ama üzerine pek düşünmedim.
@ch3rl0b11n belki bir fikrin vardır.
@Millennium Wizard sen de sinema dünyasıyla ilgilisin, belki bilirsin. Bunun dışında bilgisi olan ve bu tür bir gözle bakan varsa da yorum bekleriz.
Bu, hemen bütün hikayelerde kullanılan veya istemsizce yapılıp diğerleriyle kategorize edilen tekniktir zaten.
Özellikle senaristler belli bir yerden sonra bilinçli olarak böyle bir formül izlerler. Teknik olarak incelendiğinde bu genel tanıma uymayan hikaye bulmak çok zordur.
Joseph Campbell'in Kahramanın Sonsuz Yolculuğu analiz kitabı da hikayeleri bu şekilde birleştirir.
Sıradan dünya>Maceraya çağrı>Maceranınn reddi>Akıl hocası>İlk eşik>macera>>> ödül, ceza vs vs diğer detaylar.
Freytag'ın dramatik yapısı da bildiğimiz "giriş gelişme sonuç" veya "serim düğüm çözüm"ün detaylı hali sadece.
Oda'nın zaten neredeyse tüm hikayeleri iskelet ve tema olarak benzeşen fabrikasyonlar gibidir ve piramide de kahraman yolculuğuna da uyar istisnalarıyla.
Luffy sıradan dünyadadır, akıl hocası Shanks ile tanışarak maceraya çağrı alır, maceraya atılır, eşikleri aşar ve sonunda ödül veya ceza alacaktır veya sıradan dünyaya dönecektir.
Hikayelerindeki benzerlik de şöyledir; normal seyirdeyken kışkırtıcı olay yaşanır. Kışkırtıcı olayları genellikle zor duruma düşmüş ve yardım edilecek biri veya birileridir. (Zoro, Usopp, Nami, Sanji, Vivi, Skypiea yerlileri, Robin, Brook vesaire)
Yükselen aksiyonla ilk müdahaleler başlar, ancak karışıklık yaşanır ve ilk müdahale başarısız, uzun süreçli veya eksik olur. (Yukarıda sayılan hikayelerin hemen hepsinin ilk aşamaları)
Dorukta çatışmalar olur ve çözüm aksiyonu başlar. (Son versuslar ve galibiyetler)
Nihayetinde kavgayla sorunlar çözülür ve çözüme ulaşılır.
Arklardan birini örnek verelim. En sevdiğim ark; Arabasta.
Vivi ve yandaşının onlara saldırmasıyla kışkırtıcı olay başlar ve Vivi'nin prenses olduğu ortaya çıkıp yardım istemesiyle, asıl düşman tarafından saldırıya uğramalarıyla devam eder. Kışkkırtıcı olay Vivi'dir.
Aksiyon, Küçük Bahçe'de yükselmeye başlar ve Arabasta'da devam eder.
Smoker ve Ace ile karşılaşma, Crocodile'a yakalanma, ilk kavgaları ve yenilgi karışıklıktır.
Savaşın başlamasıyla doruk noktasına ulaşılır.
İkinci kavga ile geriye dönüş başlar.
Belirlenmiş versuslarla geriye dönüş aksiyonları devam eder.
Crocodile'ın yenilmesi ve yağmurun gelmesiyle çözüme ulaşılır.
Sonuç olarak Vivi ülkesinde kalır, Robin tayfaya katılır ve macera başka hikayeye ilerler.
Enies Lobby'de ha keza; Robin'in ayrılması kışkırtıcı, ilk tepkiler yükselen aksiyon, ilk yenilgiler karışıklık, Robin'in ayrılması ve takip doruk ile geri dönüş, versuslar dönüş aksiyonu, galibiyet çözüm ve nihayet sonuç.
Formül hemen hepsinde aynı. Ara detaylar ve küçük sapmalar da perdelerdeki entrika ve çimdik noktaları.
Hikayeler hep kurtarma ve yardım üzerine olmasa aslında tadından yenmeyecek de.
Uyku tutmadı yine. Hep aynı.