Sayının Teknik Analizi
Öncelikle bu analizde ne yapıyorum, neden yapıyorum daha iyi anlamak için şu başlığı inceleyebilirsiniz:
Selamlar herkese. Denk gelmiş olanlar vardır, 994. sayının başlığında o sayıdan çeşitli notlar alıp bunları biraz çizgi roman anlatıcılığı tekniğine inerek analiz ettiğim bir yazı hazırlamıştım. Merak edenler için mesajı buraya iliştiriyorum: Sayının Teknik Analizi Bu sayı neredeyse...
www.korsanfan.com
Sayı bir önceki sayının üzerine adeta ilaç gibi geldi, aksiyon anlamında zengindi ve üzerine konuşulabilecek pek çok şey bıraktı. Bu analizlerin ilgi alanına girebilecek de on bir not çıkardım.
Sayının ilk iki sayfasında Kaido'nun ağzından bir nevi Luffy'nin ve dövüşlerinin değerlendirmesini dinliyoruz. Yukarıdaki bölümde Luffy'nin hesabını keserken aslında Luffy'nin de denize düştüğünden emin oluyor. Takdir edersiniz ki havada uçan adayla deniz seviyesi arasında devasa bir mesafe var, burada Kaido'nun normalde gözünün seçmeyeceği bir şeyi Kenbunshoku Haki kullanarak gördüğünü rahatlıkla söyleyebiliriz. Çünkü ikinci paneldeki o düşme anı çevresi boşluklu bir şekilde çizilmiş, yani temiz bir görüntü yerine odaklı bir bakış açısı var.
Dediğim gibi Kaido bu sayfalarda değerlendirmesini yapıyor ve nihayet sonucu ilan ediyor. Mevcut vaziyette şimdilik son sözü söylemiş gibi durduğundan bu sözlerin döküldüğü ağzı
close-up bir açı ile verilmiş.
Buradaki Yamato sahnesi tek bir panelden ibaret, yani sahne aynı panelin içinde başlayıp bitiyor. Bu anlarda sahneler arası hızlı geçişler de söz konusu olduğu için yatay pan hareketini verecek tarzda hareketler akışı toparlıyor. Paneldeki son hareketli olay Yamato'nun sopasını suratına yediği için sola doğru uçan adam, bizim gözlerimiz de onunla beraber bu paneli terk ediyor. Zaten hemen sonrasında Oda'nın kamera pan hareketini, yani yatay dönüşünü vermek için kullandığını zaman zaman belirttiğim panelleri dikey kesen çizgilerden var.
İşte buradaysa çok daha nadir kullandığı bir yöntem var. Panel bu kez dikey bir çizgiyle değil, yatay bir çizgiyle kesilmiş. Burada kameranın tilt hareketinin, yani dikey dönüşünün efektinin verilmeye çalışıldığını söyleyebiliriz. Queen havaya kalktıktan sonra hızla yere çakılırken kamera da onu takip ederek odağını aşağıya indiriyor.
Bu sayfadaki anons balonlarının takibi bana biraz garip geldi, Oda bilinçli olarak yapmış olabilir diye düşünüyorum. "Has Been Defeated!!" yazan balondan sonra takip etmemiz gereken yönü aşağı okla işaretledim. Ama sayfanın aşağı kısmında kalan bu takip eden balonlar daha cılız duruyor, çünkü diğer anons balonları gibi tüm sayfayı ele geçirecek şekilde panellerden taşan yapıda değiller. İçlerinde bulundukları panellerle sınırlandırılmışlar. Ve bunları atlayıp yukarıdan sola dönük oku takip ederek ilerlediğimizde de ciddi bir anlam düşüklüğü olmuyor gibi. Bu nedenle bilinçli bir tercih olabilir.
Burada Kanjuro'nun panel içindeki pozisyonuna dikkat çekmek istedim. Kendisi çerçeveye direkt en sondan dahil olmuş. Çünkü o mekana yeni varmış ve sahneye giriş yapıyor.
Bu sayfada Oden kılığındaki Kanjuro'nun panellerine dikkat ederseniz yamuk bir şekli var. Sanki rahatsız edici bir şekilde bir önceki paneli kesip sahneyi eline almaya çalışırmış gibi.
Buradaki ilk işaretli panelde alanının daralmasıyla da sahnede istediği etkiyi yaratamadığı için paniklediğini hissedebiliyoruz. Gelgelelim son andaki sözleriyle kendini kurtararak avantajı sağlayabiliyor. Sayfanın ortasında yer alan bu bölümün şekli de film şeridine benzer yapılmış. Izo'nun tüm o anıları ve hisleri aklından bir film gibi geçiyor diyebiliriz sanırım.
Burada da dramatik bir an için yine güzel bir paneller arası göz teması oluşturulduğunu görüyoruz.
Normalde yazı fontlarıyla ilgili notlar paylaşmıyorum, Japonca versiyonunda nasıl olduğunu bilmiyorum çünkü. Ama bu sahnedeki Kiku'nun konuşması için bir istisna yapmak istedim. Dikkat ederseniz mavi çerçeveye aldığım kısımlarda umutsuz bir şekilde ölüyor olduğundan bahsediyor ve kullanılan fontun dalgalı, titreyen bir görüntüsü var. Devamında kırmızı çerçeveli balonlarda ise kararlı bir şekilde Wano'nun kurtuluşundan bahsediyor ve buna uyumlu bir font seçilmiş.
Kaido'nun bu korkunç darbesinin üzerimizde alt üst edici bir etkisi oldu. Aslında çizimin yapısı da bu etkiyi arttıracak tarzda. Rahatsız edecek kadar eğik bir açı var ve gürzün dikenleri öne doğru epey fırlıyor. Bir sonraki sayıda Kin'emon'un kaderi ne olacak çok merak ediyorum.
Okuduğunuz için teşekkürler.